Efektywne portfolio grafika – 4 kroki jak je wykonać

0
4501

Jeśli jesteś grafikiem (a zapewne jesteś, skoro to czytasz), to doskonale wiesz, jak ciężko zdobyć klienta. Czasami spędzasz długie godziny na rozmowach, a czasami w kilka chwil zyskujesz zlecenie. Bywa różnie, jednak niewątpliwym wspomagaczem jest portfolio. I tak, aby zaprezentować swoje prace sposobów jest kilka. Dzisiaj podpowiadam, jak w kilku krokach zaprezentować swoje portfolio efektywnie.

1. Platforma czy własna strona?

  • Specjalistyczna platforma
  • Na początku musisz zdecydować, gdzie chcesz umieścić swoje portfolio. Pierwszym sposobem są specjalistyczne strony, które Ci to umożliwiają. Takie rozwiązanie sprawdza się, gdy nie masz czasu na projektowanie własnego miejsca w sieci, a chcesz pokazać klientowi portfolio na szybko i w ładnej formie. Ważne jest również to, że w natłoku takich stron zdecydować się na założenie profilu tylko na jednej, ewentualnie dwóch, gdyż zakładając ich w nadmiarze nie będziesz miał czasu na aktualizację i dodawanie prac.
    Tu kilka takich platform:
    – Behance (behance.net),
    – Logopond (logopond.com),
    – Dribbble (dribbble.com),
    – Artstation (artstation.com).

  • Własna strona
  • Wybierając taką opcję możesz wszystko dostosować do siebie. Twój kawałek w sieci będzie w pełni dopasowany do Twoich upodobań. Portfolio zamieszczone na własnej stronie z pewnością jest kreatywne i zdecydowanie bardziej doceniane przez klientów. Dlatego jeśli tylko masz trochę czasu i chęci, to zachęcamy do stworzenia własnej witryny w portfolio. Z pewnością zauważycie, jak decyzja zaprocentuje w przyszłości.

    2. Co zamieścić w portfolio?

    Niewątpliwie portfolio to dobre miejsce, aby pochwalić się swoimi pracami. Jednak pytanie, które z nich wybrać? Jakie projekty powinno się pokazywać na takiej stronie? Warto szukać odpowiedzi na te pytania, gdyż nierzadko zdarza się, że portfolio grafika jest przeładowane. Co wtedy? Klient ucieka, bo nie ma czasu oglądać Twojego całego dorobku życia. Jednak możesz temu przeciwdziałać – wystarczy, że skupisz się tylko na tych najważniejszych projektach. W portfolio zamieść tylko i wyłącznie te prace, z których jesteś dumny i które uważasz za wyjątkowe. A co w przypadku, gdy dopiero zaczynacie swoją karierę – czy warto zakładać taką stronę? Tak, zdecydowanie! W portfolio na witrynie możesz zamieścić również projekty niekomercyjne. Nawet wtedy, gdy tworzysz coś dla czystej przyjemności możesz się tym pochwalić – klient również zobaczy wtedy, czy podobają mu się Twoje realizacje.

    3. Aktualizacja to podstawa

    Mając własną witrynę często poświęcimy jej wiele pracy i czasu. Udostępniając na niej swoje portfolio pamiętaj, że Twoje grono klientów będzie się rozszerzać tylko wtedy, gdy na bieżąco będziesz aktualizował swoje prace. I nie, raz na pół roku nie wystarczy. 😉

    3. Jakość, waga i rozmiar plików

    Niby błahostka, jednak przeglądając wiele stron osób zajmujących się web designem można zauważyć, że jednak zapominamy o dopieszczeniu plików, które umieszczamy na witrynie. Częstym błędem jest brak responsywności – wielu z nas ma duże monitory i nie zastanawia się, czy klient ogląda prace dopracowane czy nie. Dodatkowo, nie zwracamy uwagi również na wielkość grafik – pamiętaj, że długo ładująca się grafika nie zostanie wyświetlona klientowi. Nie da jej szansy, bo nie będzie miał czasu czekać.

    4. Referencje

    To również punkt, o którym często się zapomina. Witryna pokazująca dobre portfolio jest świetna, jeśli jednak poprzecie ją opiniami klientów, wtedy będzie doskonała. Oprócz Twoich prac, klienta interesuje również to jak się z Tobą współpracuje. Nie pozwól mu na szukacie tych opinii w internecie, a zamieść je na swojej witrynie i daj szansę podjąć decyzję o współpracy już w tym miejscu.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj