Może się wydawać, że stopka na stronie internetowej nie jest przecież żadnym kluczowym elementem. Powiem więcej – często odbierana trochę jak zbędny „śmietnik” na informacje, na które nie było miejsca gdzieś indziej.
Na pewno wszystkie porady na które trafiłeś, dotyczące zwiększania konwersji na stronie sugerują żeby najistotniejsze informacje umieszczać na górze – widoczne zaraz po wczytaniu się strony, bez konieczności przewijania jej w dół. Słusznie, niemniej jednak stopka, może także być skutecznym elementem samym w sobie.
Jest to na pewno dobry sposób na wyróżnienie istotnych elementów strony, ponieważ znajdzie się na każdej podstronie Twojego serwisu. Przykuje również uwagę w momencie, w którym użytkownik chce opuścić stronę. Dodatkowo spełnia rolę nawigacji, która wspiera menu główne.
Co najczęściej pojawia się w stopce stron internetowych?
- Mniej istotne linki
- Formularz kontaktowy
- Dane kontaktowe
- Dodatkowe menu
- Przycisk CTA
- Ikony social media
- Zapis do newslettera
- Social proof
- Prezentacja członków zespołu
- Krótka notka o firmie
- Treść wizualna
- Informacje o prawach autorskich
zazwyczaj odsyłają do regulaminu, polityki prywatności, warunków korzystania z serwisu, cookies, albo logowania do serwisu. Są to również linki do informacji na temat sklepu, czyli koszty dostawy, reklamacja, sposoby płatności itd.
to dobre rozwiązanie zwiększające konwersję. Dzięki niemu praktycznie z każdego miejsca serwisu można nawiązać kontakt.
warto tutaj pamiętać o bardzo drobnych szczegółach ułatwiających korzystanie ze strony, jak na przykład klikalny numer telefonu (dla użytkowników wersji mobilnej strony) albo adres e-mail. Zdarza się również, że w stopce pojawia się mapa z lokalizacją siedziby.
to często powtórzenie górnego paska, które stanowi dodatkową nawigację. Wybiera się do niego najczęściej te typowo ofertowe podstrony, a w przypadku sklepu – kategorie produktów. Coraz częstszy staje się trend zminimalizowania menu głównego, aby jak najmniej rozpraszać gości dopiero wchodzących na stronę i przeniesienie ich właśnie do stopki.
czyli nakierowaniu użytkowników na konkretne działanie. Taki przycisk dobrze się wyróżnia, dlatego każdy zwróci uwagę na stopkę. Formą CTA może być również klikalny numer telefonu, w specjalny sposób wyeksponowany.
mogą to być również tzw. feedy z określonych kanałów – wówczas w stopce pojawiają się najświeższe posty z Facebooka, najnowsze tweety lub zdjęcia z Instagrama.
wiadomo, że najskuteczniejszym sposobem budowania bazy mailingowej jest wyskakujący pop-up, ale jest to dosyć inwazyjne rozwiązanie, dlatego stopka często wybierana jest na taki formularz jako dobra alternatywa.
niech Twoja firma wzbudza zaufanie. Użyj do tego dowodów takich jak przyznane nagrody, wyróżnienia lub opinie klientów.
wyróżnij się na tle konkurencji, przedstaw swoich specjalistów.
dwa, trzy zdania opisujące markę, które są esencją wyciągniętą z podstrony „O nas”.
może to być nawet wideo!, albo bardziej standardowo – mini galeria zdjęć.
„copyright” wraz z datą i dopiskiem „all rights reserved”. Często obok takiej frazy zamieszcza się nazwę firmy i krótką informację o jej profilu działalności.
Czego unikać w stopce strony?
Możliwych do zamieszczenia elementów jest bardzo dużo, dlatego nie przesadź z ich ilością. Najlepiej zamieścić tylko to, co faktycznie może być przydatne użytkownikom lub pomoże w realizacji celów biznesowych, np. dane kontaktowe czy CTA. To właśnie stopki są często mało czytelne i przytłaczające. Unikaj też wykorzystywania w tym miejscu różnych „wspomagaczy” SEO. Zamieszczanie słów kluczowych w stopce to zabieg mijający się z celem.
Zadbaj o design, tak aby stopka odróżniała się na tle pozostałych elementów (często jest to ciemniejsze od reszty serwisu tło).