Zadaniem przycisków CTA jest przyciągnięcie uwagi po to, aby po kliknięciu w niego, użytkownik wykonał akcję zamierzoną przez twórcę witryny.
Zobacz, czym charakteryzuje się skuteczny przycisk call to action:
- Kolor – zagraj kontrastem.
Buttony w żółtym kolorze stają się elementami unikalnymi w obrębie całej witryny. Wybór kontrastującej z resztą kolorów barwy sprawia, że nie ma szans, aby przycisk zaginął w gąszczu innych kolorów.
- Krótko – nie stosuj zbyt wielu słów.
Na przyciskach CTA umieszcza się zazwyczaj bardzo krótkie polecenia typu: „Zamów już dziś”, „Pobierz e-booka”, „Wypróbuj za darmo”, „Dodaj do koszyka” itp. Aby był skuteczny, powinien składać się z maksymalnie trzech, czterech słów. Przekaz jest wtedy wystarczająco krótki, aby automatycznie trafił do naszej świadomości, a jednocześnie jasny i zrozumiały.
- Miejsce – gdzie go umieścić?
Skuteczny przycisk call to action przede wszystkim rzuca się w oczy i to nie tylko poprzez swój rozmiar, kolor czy hasło, ale również dzięki umieszczaniu go w odpowiednich miejscach. Stąd zazwyczaj takie miejsca jak stopka, czy pasek boczny odpadają. Za to dobrze sprawdzi się menu, slajder, koniec wpisu na blogu.
- Wielkość ma znaczenie!
Logiczne wydaje się być to, że mamy większą szansę na zauważenie rzeczy większej, niż mniejszej. Trzeba zatem wykorzystywać tę zasadę również na stronach internetowych.
- Słowa nakłaniające do wykonania akcji.
Używaj języka korzyści, który wskaże użytkownikowi, jakie są plusy wykonania jakiejś czynności. Dobry button poinformuje go co wartościowego zyska po wykonaniu określonych kroków.
Na przykład: „Przetestuj za darmo”, „Dołącz i uzyskaj rabat”, „Zaloguj poprzez Facebook”
- Zamieść go nad tzw. foldem.
W tym przypadku np. formularz ukaże nam się tuż po wejściu na stronę. Użytkownik nie musi wykonać ani jednej akcji, żeby go dostrzec. O co dokładnie chodzi?
Tłumacząc z angielskiego słowo fold jako zgięcie, złożenie, załamanie, zorientujemy się, że chodzi o widok podzielony na dwie części – tę, którą widzimy od razu na wejściu oraz taką, która jest dla nas dostępna po przewinięciu widoku. Najważniejsze, aby przycisk CTA znalazł się co najmniej raz w tej górnej części.
- Wzbudź potrzebę wykonania akcji.
Powinieneś wzbudzić pilność, czyli uczucie natychmiastowej potrzeby skorzystania z danej okazji. Możesz je wywoływać np. poprzez prezentowanie liczb lub czasu, np. „Zapisz się – zostało 10 miejsc!” albo „Otrzymaj rabat – pozostało XX:XX”.dodatkowo uzupełniony licznikiem odmierzającym czas do końca promocji.
- Jasny przekaz.
Wytłumacz użytkownikowi o co chodzi w krótki i zwięzły sposób dostatecznie wyczerpujący temat.
- Jeśli jest ich kilka – wyróżnij jedną z opcji.
Bywa tak, że twórcy strony chcą dać swoim użytkownikom troche większy wybór. Oferują nie jeden, a kilka przycisków, których kliknięcie prowadzi do wykonania jakiejś akcji. Jeśli również masz taki zamiar, to postaraj się jedną z nich jakoś wyróżnić, a te mniej preferowane powinny być ujednolicone (np. ghost buttons, czyli przyciski bez tła – z samą ramką i tekstem w jednakowym kolorze). Dzięki temu zasugerujesz użytkownikom tę najlepszą opcję.
- Tekst towarzyszący.
Tekst znajdujący się pod przyciskiem CTA to swego rodzaju dopowiedzenie, czyli poinformowanie użytkownika o jakiejś istotnej dla niego informacji, na którą zabrakło miejsca na samym przycisku.
Od przycisku Call to action naprawdę dużo zależy! Uwagą w sieci trzeba odpowiednio kierować. Zazwyczaj interesujemy się jakimiś elementami stron internetowych przez bardzo krótki czas, przerzucając wzrok od punktu do punktu. Wyraziste przyciski CTA sprawiają, że uwaga danego użytkownika może zatrzymać się na nich na dłużej – może to właśnie Twój nowy klient?