Przeniesienie sklepu internetowego to duże wyzwanie dla zewnętrznej firmy IT realizującej projekt, jak i wewnętrznego działu e-commerce odpowiedzialnego za jego funkcjonowanie. Źle przeprowadzona migracja może doprowadzić nawet do poważnych strat finansowych właścicieli. Co zrobić, aby uniknąć problemów? Kieruj się poniższą instrukcją!
-
1. Zarządzanie projektem:
- opracuj zakres wdrożenia
- przygotuj szczegółowy harmonogram prac
- określ funkcje, jakie ma spełniać system (skup się tylko na tych kluczowych. Zbyt dużo funkcji dodatkowych niepotrzebnie wydłuża projekt)
- skompletuj zespół i wybierz kompetentnego lidera
-
2. Analiza przedwdrożeniowa:
- lepiej poświęcić jej więcej czasu, niż płacić za błędy na późniejszym etapie
- jeśli zlecasz stworzenie spersonalizowanego oprogramowania, to jednocześnie twórz dokumentacje wszystkich niestandardowych funkcji i rozwiązań
- przeprowadź wywiady wśród kluczowych pracowników
-
3. Pamiętaj o przeniesieniu:
- danych teleadresowych klientów
- katalogów produktów (nie zapomnij np. o powiązaniach pomiędzy produktami)
- historii zamówień i ich aktualnych statusy
- listy subskrybentów newslettera
-
4. SEO przed migracją:
- zgłoś domenę do Google Search Console
- wyeksportuj z GSC podstrony generujące największy ruch
- zapisz starą strukturę strony z ustawieniami meta i nagłówków (adresów URL)
- wdroż kod błędu 503 na czas migracji
- zadbaj o odpowiednią moc serwera – powinien on móc obsłużyć wzmożony ruch botów indeksujących strukturę nowej strony
-
5. Automatyczne i ręczne mapowanie, przekierowania adresów URL
- karty produktów
- kategorii produktów
- stron statycznych z wyszukiwarki wewnętrznej dla niestandardowych przekrojów używanych jako LP w kampaniach
- przygotuj schematy przekierowań dla usuniętych produktów
- zadbaj o przekierowania wraz z parametrem tagowania Adwords
- zapewnij obsługę stron błędów 404
-
6. Testy i wdrożenie systemu:
- sprawdź kiedy Twój sklep ma najmniejszy ruch i tedy planuj migrację
- zaplanuj testy wewnętrzne funkcjonalności (najlepiej jeśli przeprowadzają je Twoi pracownicy, a nie firma wdrożeniowa nie znająca tak dobrze danych)
- zapewnij pracownikom szkolenie z nowego systemu
-
7. Analiza powdrożeniowa:
- wepnij kod Google Search Console
- przeanalizuj ewentualne błędy 404 i stwórz przekierowanie adresów URL 1 do 1 ręcznie
- zoptymalizuj przekierowania w pliku htaccess
- monitoruj wahania pozycji fraz
- sprawdź słowa kluczowe w meta tagach, nagłówkach Hx, adresach URL i treści strony
- wskaż adres główny dla domeny
-
8. Działania w Google Adwords:
- zmapuj końcowe adresy URL w reklamach
- dobierz nowe podstrony dla reklam z adresem URL bez nowych odpowiedników
- uzupełnij konfigurację kampanii w przypadku nowych przekrojów i widoków
- sprawdź poprawność raportowania
- sprawdź weryfikację praw GMC
- wgraj nowe wersje feedów produktowych GMC
-
9. Kody śledzenia Google Analitics:
- mieść główny fragment kodu
- zaimplementuj moduł zliczania transakcji e-commerce
- opcjonalnie: przenieś się na nową wersję kodu Universal Analitics
- sprawdź poprawności filtrów ruchu w poszczególnych widokach
- odtwórz działanie celów konwersji
- dostosuj w implementacji śledzenia zdarzeń w witrynie
-
10. Tagi i kody reklamowe:
- wstaw główny fragment tagu reklamowego Adwords
- zaimplementuj parametry niestandardowe do remarketingu dynamicznego
- zaktualizuj listy remarketingowe przy zbieraniu danych w oparciu o adrsy URL