Jak powinna działać i wyglądać idealna wyszukiwarka na stronie?

0
2177

Dla niektórych branż i firm, wyszukiwarka na stronie internetowej odgrywa kluczową rolę w prawidłowym jej funkcjonowaniu. Najlepszym przykładem jest Allegro albo AliExpress, a przede wszystkim Google, które nie mogłyby wręcz istnieć i byłyby zupełnie bezużyteczne bez wyszukiwarki.

Pytanie tylko, czy każda witryna powinna mieć taką wyszukiwarkę? Oczywiście nie. Jest konieczna tylko tam, gdzie treści jest na tyle dużo, że obecność wyszukiwarki realnie ułatwi poruszanie się po stronie.

Wskazówki dla idealnej wyszukiwarki na stronie internetowej

1. Znajdź odpowiednie miejsce dla formularza wyszukiwania.
Intuicyjnie i z przyzwyczajenia szukamy wyszukiwarki na górze strony. Rzadsze ale również popularne miejsce jest na środku lub po prawej stronie. Witryna powinna być maksymalnie przyjazna użytkownikom, dlatego akurat w tej kwestii nie należy wprowadzać innowacyjnych rozwiązań. Może to zepsuć ogólnie przyjęty ład.

2. Nie wymyślaj dziwnych ikon wyszukiwania i przycisku zatwierdzającego.
Każdy chce mieć niestandardową i charakterystyczną tylko dla siebie stronę internetową. Ale udziwnianie elementów, do których zdążyliśmy się przyzwyczaić przez ostatnie lata musi być skazane na niepowodzenie. Elementy dotyczące wyszukiwarki powinny być oczywiste, dlatego wykorzystaj ikonę pozbawioną zbędnych szczegółów w jednolitym kolorze. Każdy rozpozna znak składający się jedynie z okręgu i kreski.
Nie warto rezygnować z przycisku potwierdzającego wyszukiwanie. Wszyscy wiemy, że można to też zrobić za pomocą Entera, ale konfiguracja okienka i przycisku już tak mocno utkwiła nam w podświadomości, że warto pozostawić je w parze, nawet jeśli realnie nie korzystamy z guzika.

3. Sugeruj i podpowiadaj frazy.
Opcja sugerowania zapytań będzie bardzo pomocna w przypadku stron internetowych, które mają szeroką bazę wyników.

Dobrze obrazującym przykładem jest sytuacja, w której chcemy przypomnieć sobie tytuł jakiegoś filmu, ale nie znamy wszystkich jego słów. Wtedy funkcja sugerowania zapytań okazuje się być zbawienna.

4. Dobrze, jeśli formularz zapamiętuje zapytanie.
Zatwierdzenie formularza nie powinno „czyścić” wypełnionych wcześniej pól. Działa to dokładnie na tej samej zasadzie, jak zresetowanie zapytania, które zmusza użytkownika do ponownego wypełnienia formularza po powrocie na stronę.

5. Wprowadź tzw. placeholder.
To domyślny tekst, który wyświetla się w polu tekstowym przed rozpoczęciem wypełniania go. Jego zadaniem jest objaśnianie, do czego służy dane pole.

6. Zaproponuj alternatywne akcje w przypadku braku wyników wyszukiwania.
Wyszukiwarka na stronie internetowej nie musi jedynie pokazywać użytkownikom konkretnych wyników.

Sprytnie to rozegraj w przypadku braku wyników:
– widoczna, ale krótka informacj o tym, że w witrynie nie znaleziono wyników dopasowanych do naszego zapytania
– w zamian za to możliwość „obserwowania” zmian w dostępności wpisanej frazy. Możesz wysyłać mailowe powiadomienie, gdy w serwisie pojawi się przedmiot odpowiadający zapytaniu użytkownika
– zasugeruj, aby wpisać coś innego w okienko wyszukiwania
– poleć wpisy blogowe, które mogą rozwiać wątpliwości użytkownika i pomóc sformułować mu inne, precyzyjniejsze zapytanie

7. Przemyśl sposób prezentowania wyników.
W jednym serwisie bardziej sprawdzi się przedstawienie wyników w formie listy, a dla innej strony korzystniejsza okaże się tabela.

8. Pamiętaj o filtrowaniu i sortowaniu wyników.
Niektóre zapytania są zbyt ogólne, aby mogły zwrócić dokładnie to, czego szukamy. Wyszukiwarka na stronie internetowej nie zawsze musi znać kontekst, który użytkownik ma na myśli. Jeśli rezultatów wyszukiwania może być bardzo dużo, to wprowadź możliwość zawężania wyników, np. poprzez wstępne wybranie kategorii poszukiwanego produktu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj