Formularze na stronach internetowych pozwalają na kontakt z odwiedzającymi stron, umożliwiają przeróżne rejestracje i zapisanie się do newslettera. Ale jak projektować efektywne formularze, żeby generować możliwie jak największy odzew?
Przede wszystkim nie ulegnij złudnemu przeświadczeniu, że formularz to tylko kwestia kilku pól i przycisku zatwierdzającego. Trzeba poświęcić sporo czasu, żeby mieć pewność, że formularz odpowiednio działa.
Na co zwrócić uwagę projektując formularz na stronie internetowej?
- zoptymalizuj ilość pól
- rozróżnij pola wymagane od opcjonalnych
- obiecaj coś w zamian
- wstaw wartości domyślne tam, gdzie możesz przewidzieć odpowiedzi
- dobierz odpowiedni rozmiar pól
- jeśli formularz jest długi, zastosuj kroki
- sprawdzaj poprawność podawanych informacji
- testuj różne formy tekstów towarzyszących formularzowi
- testuj formularz!
Przyjęło się, że liczba pól powinna być możliwie najmniejsza – to dosyć oczywiste, zważywszy na fakt, że jesteśmy leniwi i chcemy jak najszybciej osiągać cel. Z drugiej strony, będąc właścicielem strony, chciałbyś na pewno zebrać jak najwięcej informacji, dzięki którym możesz działać dużo sprawniej, precyzyjniej i personalizując swoją ofertę do konkretnych grup klientów, użytkowników Twojej strony.
Formularze muszą wyraźnie odróżniać od siebie pola obligatoryjne od tych, które możemy zignorować – zaznacz to wyraźnie gwiazdką, kolorem, opisem „niewymagane”. Najważniejsze, aby informacja była widoczna na pierwszy rzut oka, co znacznie skróci czas wypełniania go (i wielokrotnego odsyłania do pustego pola), dzięki czemu odwiedzający nie zniechęcą się i nie porzucą formularza.
Zła sława ciągnie się za formularzami, które ciągle jeszcze kojarzą się ze spamem. Nikt nie chce, aby jego adres „krążył” w sieci, a na skrzynkę zacznie przychodzić masa zbędnych reklam i maili. W tej sytuacji musisz jakoś nakłonić użytkowników do wypełnienia formularza. Świetnie sprawdzą się tutaj np. kody rabatowe i darmowe materiały typu e-booki. Zadbaj, aby subskrybenci mieli dodatkową wartość z zapisania się do Twojej bazy.
Jeśli działasz na terenie Polski, to nie każ użytkownikowi szukać jej na niekończącej się liście wszystkich państw, gdzieś między Peru, a Portugalią, tylko zastosuj wartość domyślną z opcją jej zmiany dla chętnych.
Ustaw sugerowane tam, gdzie to możliwe, aby skrócić użytkownikom cały proces wypełniania formularza.
Nie bez powodu formularze mają zazwyczaj dopasowane szerokości pól do przewidywanej długości wpisywanych w nich danych. To też dobra sugestia dla wypełniającego, jak wyczerpującej odpowiedzi od niego oczekujesz.
Dzięki temu unikniesz zaserwowania użytkownikowi strony pełnej pól do wypełnienia.Wprowadzenie kroków złagodzi ten efekt. Zawsze informuj, ile kroków pozostało do końca, tak aby wypełniający miał orientację na jakim jest etapie.
Formularze na stronach to nie tylko to, co jest widoczne na pierwszy rzut oka. To cały mechanizm wysyłający wiadomość oraz walidacja, czyli badanie stopnia zgodności wprowadzonych danych z oczekiwanym schematem.
Pamiętaj więc, aby wyposażyć je w wygodne komunikaty, które będą informować użytkowników o błędach bezpośrednio w miejscach ich popełnienia. Może to być np. zmiana koloru obramowania błędnie wypełnionego pola.
Formularzowi kontaktowemu często towarzyszą teksty zamieszczone bezpośrednio nad nim, które informują, co znajduje się pod spodem i do czego służy formularz. Używa się również etykiet towarzyszących poszczególnym polom, a także placeholdery, czyli teksty wewnątrz pól, podpowiadające, co powinno się w nim znaleźć. Dodatkowe treści pojawiają się także na przyciskach nadając formularzom odpowiedni kontekst – dużo skuteczniejsze będzie „Zapisz się na…”, „Odbierz…” niż przycisk „OK”
Najlepszą formą sprawdzania skuteczności formularza są testy A/B, które polegają na oferowaniu użytkownikom różnych wersji formularzy. Odwiedzający wypełniają odpowiednią liczbę takich różniących się szczegółami formularzy, a później Ty porównujesz otrzymywane wyniki.