Czego chce każdy posiadacz strony? Żeby była numerem 1. w wyszukaniach Google po wpisaniu najistotniejszych dla jego biznesu fraz. Odpowiednie frazy kluczowe są głównym czynnikiem wysoko pozycjonującym strony w wyszukiwarce. Miliony ludzi szuka codziennie informacji, produktów i usług, posługując się właśnie nimi! Przewagę nad konkurencją da Ci znajomość konkretnych słów kluczowych, które są najczęściej używane przez grupę docelową Twojego biznesu.
Ale czym są te słowa kluczowe?
To wyrażenia wpisywane do wyszukiwarki, które identyfikują, nazywają i opisują to, czego szukają użytkownicy. Właśnie dlatego badanie słów kluczowych jest tak ważnym elementem strategii marketingowej. W odpowiedzi otrzymasz dokładnie określone potrzeby potencjalnych klientów, a znając je, stworzysz maksymalnie użyteczne treści na swoją stronę internetową. Masz jak w banku, że wyszukiwarki docenią to poprzez wysoką pozycję w rankingu.
Masz ogon?
Zróbmy mały test: dokładnie wiesz, co chcesz znaleźć lub kupić w internecie – wpiszesz konkretne słowo, które nazwie to najogólniej, czy mimo wszystko w okienku wyszukiwarki pojawi się bardziej szczegółowy opis tematu?
W 99% zamiast „sportowe buty”, wpiszesz „tanie buty do biegania na maraton”. Chcesz ująć kilka najistotniejszych dla siebie kwestii, żeby uniknąć przeglądania dziesiątek strony, zanim dobrniesz do celu. I taką właśnie frazę możemy nazwać frazą kluczową z ogonem, dokładnie opisującą to, co użytkownik chce otrzymać w rezultatach wyszukiwania.
Czym się różnią?
- Użytkownicy wpisujący frazy na wzór naszego przykładu: „sportowe buty” nie są ani zdecydowani na konkretny model, ani też konkretnie nastawieni na ich kupno, robią jedynie klasyczny research, który najprawdopodobniej nie zakończy się jeszcze żadnym zakupem. Takich użytkowników jest bardzo dużo, bo i „sportowych butów” jest mnóstwo, a każdy takie określenie rozumie nieco inaczej. Zatem jeśli chcesz wygenerować duży ruch na swojej stronie www, to idź właśnie w tę stronę, ale pamiętaj, że nie zawsze da się przekształcić taki ruch w konwersje i finalny zysk, zarobek.
- To oczywiste, że użytkownicy wpisujący „tanie buty do biegania na maraton” nie są amatorami… Ilu ich będzie? Nieporównywalnie mniej, niż w pierwszym przypadku, niemniej jednak możemy już przypuszczać, że są nastawieni na podjęcie konkretnego działa (=konwersja!).
Semantyczne słowa kluczowe – LSI
Największe wyszukiwarki typu Google i Bing korzystają z tzw. LSI. Oznacza to, że podczas wyszukiwania algorytm korzysta z wielu skojarzeń ze słowem kluczowym, aby wydedukować, czego tak naprawdę szukasz. Np. jeśli wpisujesz w wyszukiwarkę „żabka” to ta nie mając pewności, czy szukasz sieci supermarketów, zwierzaka, czy zapinki do zasłon, zasugeruje dopisanie kolejnego wyrażenia, które pomoże zawęzić rezultaty wyszukiwania. Takie semantyczne słowa kluczowe są więc dobrą częścią strategii marketingowej.
Narzędzia pomocne w doborze słów kluczowych
1. LSIGraph
Podpowiada synonimy fraz, które są dla Ciebie ważne. Na pierwszy rzut oka mogą wydawać się dziwne, ale zobaczysz jak są pomocne w wymyślaniu nowych lub aktualizowaniu istniejących już treści na stronie. Korzystanie z nich sprawi, że Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania na wiele innych fraz, które będą blisko powiązane.
2. Planer słów kluczowych Google
Narzędzie pokazuje średnią miesięczną liczbę wyszukiwań i koszty wyświetlenia reklam na dane słowo kluczowe (dotyczy to usług powiązanych z Google AdWords). Im droższe okaże się dane słowo, tym trudniej będzie uzyskać wysoką pozycję.
3. Ubersuggest
Działa jak Planer słów kluczowych plus dodaje jeszcze informacje z Google Suggest. Jeśli Twój biznes funkcjonuje również za granicą, to dobrym strzałem będzie wybór właśnie tego narzędzia.
4. Google Trends
Narzędzie od Google, które może podsunąć pomysły na wpisy blogowe. Co ciekawe, przedstawi informacje na temat ilości, zależności od czasu i głównych regionów Polski (!), z których najczęściej kierowane są zapytania.
5. Google, Allegro, Ceneo i im podobne
Czasami nie trzeba daleko szukać i korzystać ze specjalistycznych narzędzi, żeby znaleźć chwytliwe słowa kluczowe!
Nawet Google podpowie, na co jeszcze zwrócić uwagę przy dobieraniu fraz – przewiń tylko na sam dół i przeglądnij co jest w sekcji „wyszukiwania podobne do”. Natomiast dzięki ogromnej ilości zgromadzonych danych w Allegro i Ceneo, te pokażą Ci w swoich wyszukiwarkach synonimy, słowa kluczowe LSI itp.
Brutalna, ale skuteczna rada: jeżeli konkurencja występuje na topowych pozycjach, ale ich content na stronie pozostawia wiele do życzenia, to czas żeby ukraść ich słowa kluczowe. Stwórz nowy wpis na blogu, ALE uzupełniając go o informacje, których akurat brakowało we wpisie konkurencji. Podobnie z odświeżaniem wpisów – jeżeli kilkuletni konkurencji i nieaktualny wpis konkurencji nadal znajduje się na wysokich pozycjach, to napisz swój własny dokładnie na ten sam temat, ALE z uwzględnieniem obecnych trendów.
Psychologiczna zagrywka: nawet jeśli słowo kluczowe użyte w opisie strony nie poprawia jej ogólnej pozycji, to i tak warto z niego skorzystać, bo pogrubione w wynikach wyszukiwania na pewno przyciągnie wzrok użytkowników.
Pamiętaj! Raz dobrane słowa kluczowe nie będą generować ruchu na wieki. Sprawdzaj systematycznie nowe możliwości i w miarę budżetu zwiększaj ekspansję. I nie upychaj słów kluczowych w tekście na siłę, bo zrobi się z tego niezły „gniot” nie do przebrnięcia przez najwytrwalszego czytelnika…