Rząd Australii zlecił badaczom określenie najbrzydszego koloru na świecie. Wprawdzie cel był konkretny i wzniosły: walka z uzależnieniem od papierosów, ale wyniki badań można teraz wykorzystywać w szeroko pojętym designie i przy różnych założeniach klienta.
Właśnie dlatego w 2012 roku w Australii zatrudniono firmę badawczą Gfk Bluemoon. Badania przeprowadzono na grupie ponad 1000 palaczy, którym przez trzy miesiące pokazywano próbki różnych kolorów. Ankietowani mieli wybrać najbardziej odpychającą barwę. Zwyciężył kolor kojarzący się z brudem, ropą, a nawet śmiercią, czyli:
Opaque Couche’ – Pantone 448C.
Kiedy ta ponura barwa trafiła na opakowania papierosów, szybko okazało się, że przewidywania rządu były trafne. Wyniki sprzedaży papierosów naprawdę zaczęły spadać. W konsekwencji trzy kolejne kraje zdecydowały się pójść w ślad za Australią i tak w maju tego roku Wielka Brytania, Irlandia oraz Francja rozpoczęły pracę nad wprowadzeniem jednolitych opakowań papierosów.
To dobry przykład i zarazem świetna wskazówka jak dobierać kolory by wzbudzały pożądane uczucia. Warto przeczytać dodatkowo nasz wcześniejszy tekst: Siła Koloru mający swoje podstawy w psychologii poznawczej 🙂
Pamiętaj, że jeśli jedne kolory mogą tworzyć nastrój zachęcający klienta do ponownych odwiedzin Twojej strony, to inne np. w infografikach dotyczących całej branży mogą skutecznie odstraszyć go od Twojej konkurencji!
Wykorzystuj sprytnie odpowiednie kolory (wcale nie tylko te przyjemne!) i wywieraj wpływ na proces decyzyjny konsumentów!