GRYWALIZACJA – czyli jak klient robi to, na co Ty masz ochotę!

0
1780

Grywalizacja to „narzędzie” XXI wieku wykorzystywane – choć często nieświadomie – przez wielu użytkowników nowych technologii. Jest to zastosowanie w różnych działaniach (w tym marketingowych!) mechaniki gier, która zachęca użytkowników do realizacji różnych zadań.

Podstaw można szukać w psychologii i w pojęciu „flow stane” – stan przepływu, czyli pomiędzy satysfakcją, a euforią, charakteryzujący się całkowitym oddaniem się jakiejś czynności w danym momencie. Niezależnie od tego co by to było, wykonywanie tych czynności zawsze wiąże się z emocjami. Tak więc umiejętnie stworzona gra może być nie tylko narzędziem motywacji, ale także sprawiać, że gracze będą się dobrze bawić i z entuzjazmem wykonywać czynności, które do tej pory nie były pasjonujące. Idąc dalej tym tropem – przy okazji pasjonującej i wciągającej rozrywki, mogą wręcz nieświadomie i wykonywać czynności na których zależy Tobie i Twojej firmie! Metoda ta opiera się na systemie nagród przyznawanych za podjęcie wyzwania oraz wciągającej fabule, dzięki której każdy może poczuć się bohaterem z misją do spełnienia. Teraz widzisz sam, jak genialne okazuje się wykorzystanie pokemonów do zwabienia potencjalnych klientów w okolice Twojego sklepu czy restauracji!

Dodatkowo, wykorzystywana jest tutaj ludzka skłonność do kolekcjonowania – patrz: zdobywanie kolejnych poziomów gry poprzez zbieranie punktów, lub jak w PokemonGO – rodzajów pokemonów. To niesamowita motywacja do nieprzerwanego uczestnictwa w grze, a co za tymi idzie: rosnące zaangażowanie, lojalność i świadomość marki. Świetnie wykorzystano to przy tworzeniu aplikacji Forsquare, która służy do „meldowania się” w określonym miejscu – puby, restauracje i kawiarnie zaczęły przyznawać bonusy za regularne pojawianie się w ich punktach i jednoczesne informowanie o tym swoich znajomych za pomocą statusów w mediach społecznzościowych.

Grywalizaja jest wiec systemem technik, które w pozornie nudne projekty i działania reklamowe pompuje rozrywkę i elementy rywalizacyjne tak pożądaną przez konsumentów. Prosty przykład to sklepy internetowe, dające rabat za polecenie go innym klientom; konkurs facebookowy z nagrodami za hasło reklamowe, które uzyska największą liczbę polubień; programy lojalnościowe; aplikacje mobilne wykorzystujące rankingi motywujące do pożądanej rywalizacji i aktywności klientów’ moduł zliczania postów na forach internetowych i ich liczba przekładająca się na kolejne stopnie „wtajemniczenia”, przywilejów lub odznaki.

O czym musisz pamiętać przy tworzeniu projektu grywalizacyjnego?

  • kolekcjonowanie
  • wizualizacja postępu i rankingu
  • aspekt społecznościowy czyli angażowanie znajomych
  • stawianie wyzwań, wprowadzenie poziomów gry motywujących do działania
  • gratyfikacja
  • elementy zaskoczenia
  • ograniczenia czasowe motywujące do szybkiego działania

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj