Google oficjalnie potwierdziło informację o całkowitym usunięciu wskaźnika Page Rank z Google Toolbar i narzędzi, które z niego korzystają.
Nie jest to dla nikogo zaskoczeniem, ponieważ w grudniu 2013 roku poinformowano, że przeprowadzona wówczas aktualizacja tego wskaźnika była ostatnią. Nie można więc polegać na wskaźniku, który od jakiegoś czasu jest już praktycznie martwy. Nie zmienia to faktu, że mimo wszystko do tej pory mogliśmy zobaczyć dane na temat wartości Page Rank stron, którym został on nadany.
7 marca Google potwierdziło, że Page Rank stanie się całkowicie niedostępny dla wszystkich w ciągu dwóch tygodni. Mówiąc wprost – zarówno dla osób korzystających z Google Toolbara jak i z narzędzi pobierających z niego dane przestaną wyświetlać się jakiekolwiek wartości. Zaprzestanie wyświetlenia wartości Page Rank będzie miało niewątpliwy wpływ na branżę SEO, gdyż przez lata Google przyzwyczaiło Webmasterów do zielonego paska i wartości od 1-10 używanych od 2000 roku do określenia „jakości witryny”.
Spółka wyjaśnia jednak, że Page Rank zniknie z naszych oczu, ale będzie nadal wykorzystywany w algorytmie rankingu wyników wyszukiwarki. Jego usunięcie z Toolbara ma na celu zwrócenie uwagi Webmasterów na inne czynniki oceny strony, jak chociażby jakość, aktualność treści oraz wygląd serwisu.
Pozostaje tylko pytanie, czy z czasem Page Rank faktycznie zostanie całkowicie usunięty lub zastąpiony innym wskaźnikiem? Na przykład Trust Rank mógłby być elementem wartościującym nowe strony pozbawione w tym momencie możliwości zdobycia wyższego wskaźnika Page Rank.
Co nam teraz pozostaje? – dywersyfikacja!
Warto analizować takie czynniki jak: