Liczba transakcji dokonywanych za pomocą smartfonów rośnie. Jest ich nadal o wiele mniej niż tych sfinalizowanych na komputerach, ale priorytetowym celem każdego e-sklepu powinna stać się optymalizacja procesu sprzedaży w kanale mobilnym.
Z punktu widzenia klienta, jest więcej argumentów przemawiających za finalizacją koszyka na komputerze zamiast w telefonie – np. możliwość pozyskania szerszych informacji na temat produktu, porównanie cen lub sprawdzenie, na ile wiarygodny jest sklep, w którym ma zostać dokonany zakup. Analizy user experience wykazują szereg dodatkowych czynników zakłócających finalizację koszyka przez użytkowników mobilnych:
1. zły projekt strony
Zbyt wiele zbędnych funkcji, niejasne filtry wyszukiwania i wielopoziomowe menu mogą wprowadzić klienta w zakłopotanie. Mało intuicyjny proces zmniejsza szanse na zrealizowanie zamówienia, a brak odpowiedniej nawigacji lub możliwości powrotu kończy się najczęściej zamknięciem okna przeglądarki.
2. za długi proces
Użytkownicy smartfonów chętniej robią zakupy w Internecie, ale są również bardziej wymagający i świadomi, dlatego też sam proces zamówienia powinien składać się z maksymalnie 3 kroków i nie zniecierpliwić kupującego.
Ważne! użytkownik powinien być na bieżąco informowany jakie działania pozostały mu jeszcze do sfinalizowania transakcji.
3. bardzo rozbudowane formularze
Liczne pola formularza towarzyszące finalizacji transakcji mogą łatwo zniechęcić i prowadzić do opuszczenia sklepu. Warto np. zastosować przekierowanie informacji poprzez przycisk „więcej”.
4. przerost formy
Layout ma znaczenie – zbyt duża ilość informacji, pstrokate grafiki mogą skutecznie zniechęcić użytkownika. Niektóre przyciski mogą być też za małe, co sprawi trudności podczas zamówienia. Należy przewidzieć sposób wyświetlania listy zamówionych produktów w przypadku, gdy będzie ich dużo w koszyku. Rezygnacja z nadmiernej ilości elementów graficznych w tym przypadku zadziała tylko na korzyść, bo przyspieszy szybkość ładowania się strony.
5. przymus rejestracji
Konieczność wypełniania dodatkowych pól związanych z rejestracją może być frustrująca. Rejestracja jest dla właściciela sklepu bardzo korzystną opcją, ale jeśli misłsby się przyczynić do zwiększenia współczynnika porzucenia koszyków, to powinna być fakultatywna.
6. brak informacji
Regulaminu, polityki prywatności, cookies, informacji o zwrotach i reklamacjach. Strach przed finalizacją transakcji ma także związek z brakiem odpowiedniego zabezpieczenia sklepu. Obawa przed kradzieżą danych i wykorzystaniem ich w niewłaściwym celu to elementy napędzające niechęć do zakupów w e-sklepach, które nie posiadają certyfikatu SSL.
Większość sklepów wykonanych w technologii responsywnej wygląda bardzo podobnie – górna belka z kilkoma ikonkami, menu z kategoriami, wyszukiwarka, logowanie i koszyk. Ale nie można zapominać, że to, co dzieje się po kliknięciu w koszyk i podczas procesu składania zamówienia jest zróżnicowane i zależne od potrzeb każdego sklepu.
Sklep internetowy, w którym zastosowane będą bardziej intuicyjne i zoptymalizowane rozwiązania z pewnością będzie przynosił większe zyski.