Złota zasada: lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego postaraj się wyeliminować poniższe błędy jeszcze na etapie tworzenia serwisu. Optymalizacja już gotowego kodu trwa dłużej i generuje niepotrzebne koszty, z kolei brak optymalizacji ogranicza możliwości wypracowania zysków w efekcie działań SEO.
Na co należy zwrócić uwagę?
- Kopie strony.
Najczęściej spotykanym błędem jest pozostawienie dostępnych wersji strony z i bez przedrostka „WWW”. Z punktu widzenia pozycjonowania strony nie ma znaczenia, którą wersję wybierzemy. Kluczowe jest jednak to, aby po wybraniu jednej z tych wersji, drugą przekierować z kodem odpowiedzi nagłówka HTTP 301 podstrona do podstrony na wersję wybraną. Określ też preferowaną wersję w Google Search Console.
Równie często zdarza się pozostawienie protokołu HTTP w wersji z szyfrowaniem i bez. W połączeniu z powyższymi wersjami daje to nawet 4 kopie tego samego serwisu.
Kopie trafiają się też dla wybranych podstron jak /index.php dla strony głównej albo /?page=1 dla strony pierwszej stronicowania. Często takie błędy wynikają ze struktury niektórych systemów CMS i powinny być rozwiązane podobnie jak powyżej, czyli przekierowaniami 301.
- Kopie treści.
Zazwyczaj są to kopie treści między różnymi typami podstron, które wynikają z różnych wersji produktów, podstron stronicowania, możliwości sortowania, filtrowania czy wyszukiwania wewnętrznego. Dlatego właśnie różne wersje produktów jak np. różne kolory, rozmiary czy materiały mogą stawiać spore wyzwanie w optymalizacji sklepów.
Jest tutaj kilka rozwiązań:
- wybierz główną wersję produktu i dodaj rel=”canonical” na pozostałych wersjach do wersji podstawowej,
- zbuduj podstrony produktów z uwzględnieniem różnych wersji, których wybór nie zmienia adresu url,/li>
- opisz każdą wersję unikalną treścią./li>
Funkcje sortowania, filtrowania czy wyszukiwania wewnętrznego wiążą się z możliwością generowania podstron o zbliżonej zawartości.Nie mają dodatkowej wartości ponad użyteczność strony dla użytkowników, a często generują kopie treści powielając opisy kategorii i podkategorii. Najlepszym rozwiązaniem jest dodanie na nich meta tagu „robots”, który zawiera blokadę indeksacji i pozwolenie na przechodzenie robotom wyszukiwarek na kolejne podstrony serwisu: „noindex, follow”. W ten sposób zaindeksowane podstrony zostaną wyrzucone z indeksu ograniczając liczbę kopii wewnętrznych oraz zużycie zasobów robotów indeksujących.
- Niewykorzystane title.
Są dwa standardowe ustawienia title:
- nazwa firmy lub domeny na wszystkich podstronach,
- schematy automatyczne wykorzystujące nazwy kategorii, podkategorii i produktów, uzupełnione firmą lub domeną./li>
Każda podstrona powinna mieć od początku przemyślane rozwiązanie dla title:
- strona główna – informacja o marce i główne frazy określające profil działalności./li>
- podstrony kategorii i podkategorii – najczęściej wykorzystywane frazy do określenia grupy produktów lub oferty, które są uzupełnione informacją o marce./li>
- podstrony produktów – nazwa produktu, ale warto tutaj zadbać o to, żeby nie ograniczała się tylko do nazwy katalogowej. Dodaj informację o typie produktu albo o producencie i cenie. Całość dobrze uzupełnić nazwą marki sklepu./li>
- podstrony artykułów, aktualności, porad – tytuł tekstu. Pamiętaj, aby pojawiły się w nim kluczowe dla danego tematu frazy./li>
- podstrony informacyjne – informacja o tym, czego dotyczy podstrona. W przypadku podstrony kontaktu warto ująć także informację o lokalizacji firmy./li>
Zanim jednak przejdziesz do optymalizacji title przeanalizuj frazy i sprawdź, które z nich są kluczowe, w jakiej formie najlepiej je użyć (liczba mnoga, pojedyncza), jakie frazy występują łącznie (np. „cena” przy produktach”, „tanio” na podstronach podkategorii) i jaka kolejność fraz może dać najlepsze efekty.
- Brak miejsca na treści.
Zaplanuj miejsce na treści na etapie makiet graficznych:
- opracuj 1-4 boksy przeznaczone na treści tak, aby na każdym typie podstron można je było wypełnić tekstem albo zupełnie z nich zrezygnować bez wpływu układ pozostałych elementów podstron,/li>
- przemyśl pod kątem użyteczności układ boksów z treścią (np. najmniejszy boks nad listą produktów, a największy pod nią lub po jednej ze stron pod menu bocznym),/li>
- pamiętaj o przynajmniej jednym boksie, którego układ pozwoli na nieograniczone rozbudowywanie treści na podstronach,/li>
- możliwość wykorzystania w boksach nie tylko tekstu ale też kodu HTML, iframe itp. (np. na film z YouTube)./li>
- Długi czas ładowania strony
Ma spory wpływ na ocenę strony przez roboty wyszukiwarek oraz optymalne wykorzystanie crawl budżet. Im więcej zapytań może wykonać w Googlebot przy indeksacji strony, tym efektywniej będzie wykorzystany crawl budżet, a indeksacja będzie pełniejsza. Poza tym, im dłuższe ładowanie strony, tym mniej użytkowników pozostanie w serwisie, przejdzie na kolejne i dokona konwersji.
Dlatego też należy zwrócić uwagę na:
- optymalizację grafik,/li>
- zmniejszenie kodu JavaScript, CSS i HTML,/li>
- optymalizację możliwości renderowania strony,/li>
- ograniczanie przekierowań,/li>
- wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki,/li>
- kompresję zasobów przy użyciu algorytmu gzip lub deflate,/li>
- skrócenie czasu odpowiedzi serwera./li>
- Nieoptymalne linkowanie wewnętrzne
Częstym błędem jest brak linkowania wewnętrznego. Odnośniki między dokumentami w serwisie powinny wskazywać połączenia:
- w pionie struktury – od podstron kategorii, przez podstrony podkategorii do podstron produktów i odwrotnie. Przydatne tutaj będzie rozbudowane menu górne, boczne, odnośniki w stopce, breadcrumb (ścieżka dojścia), boksy typu „Produkt znajdziesz w kategoriach”./li>
- w poziomie struktury – między podstronami różnych produktów w różnych kategoriach, różnych podstron podkategorii, między podstronami artykułów. Możesz wykorzystać do tego boksy typu „Inne w tej kategorii”, „Klienci, którzy oglądali X kupili” albo odnośniki śródtekstowe w opisach na podstronach kategorii czy podkategorii./li>
- między poziomami w różnych pionach struktury – z podstron produktów do podstron kategorii itd. Wzmocnisz je poprzez dodanie na podstronach kategorii i podkategorii boksów z promocjami albo z najpopularniejszymi produktami w innych kategoriach oraz boksów z najnowszymi artykułami w serwisie./li>
- Niedostosowanie do urządzeń mobilnych
To nie tylko ważny element optymalizacji strony pod kątem SEO ale także istotne pod kątem sprzedaży w e-commerce i kontaktu z klientami. W 2016 roku wykorzystanie urządzeń mobilnych przewyższyło wykorzystanie urządzeń desktopowych do przeglądania internetu i taki trend utrzymuje się do dzisiaj.
Najefektywniejszym pod kątem SEO rozwiązaniem jest tworzenie strony responsywnej, której nie trzeba dodatkowo optymalizować (jak to jest w przypadku osobnej wersji mobilnej).