Analityka internetowa: bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń

0
2393

Bounce rate to współczynnik, o którym zdecydowana większość z nas nie chce słyszeć. Analityka internetowa posługuje się nim, aby określić ile użytkowników odwiedzających naszą stronę opuszcza ją nie przechodząc na inną podstronę. Np. współczynnik o wartości 65% oznacza, że na 100 odwiedzin witryny, tylko 35 miało swój ciąg dalszy w postaci np. przejścia na inną podstronę czy powiększenia zdjęcia. Pozostali użytkownicy po wizycie na jednej podstronie, nie chcieli kontynuować dalszego przeglądania witryny. Ponadto, ten współczynnik nie tylko określa ile osób nie odnalazło poszukiwanej treści na witrynie, a także służy algorytmowi Googla do ustalania kolejności wyświetlania witryny w wynikach wyszukiwarki. I nie łudźmy się, że jeśli będzie wysoki i nic z tym nie zrobimy, to nasza strona będzie wyświetlana wysoko w wynikach wyszukań.

Gdzie znaleźć bounce rate?

Nie gdzie indziej jak w ukochanym Google Analyticsie, czyli w darmowym narzędziu do analityki internetowej, o którym tyle piszemy. Znajdziemy go w zakładce Raportowanie wybierając z bocznego menu Odbiorcy i klikając na ogólne wyniki. Wtedy pod wykresem wśród danych takich jak średni czas trwania sesji, liczba użytkowników znajdziemy również bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń.

Jak obniżyć współczynnik odrzuceń?

Jeśli Twoja witryna ma bounce rate na poziomie 90% i wzwyż, to warto zastanowić się jak zoptymalizować stronę, aby użytkownicy zostawali na niej dłużej. Przede wszystkim należy zadbać o content. Treść na stronie jest kluczowa. Jeśli będzie ciekawa, to użytkownicy będą spędzać na niej więcej czasu. Jeśli trafią na nią i nie dostaną odpowiedzi na to, czego szukali, to niestety – współczynnik odrzuceń nie zmaleje. Po drugie bardzo ważne jest również linkowanie wewnętrzne. Jeśli zadbasz o nie należycie, to użytkownik będzie „spacerował” po podstronach Twojej witryny i zabawi na niej zdecydowanie dłużej. Badania dowodzą, że jeśli dojdzie do drugiego kliknięcia i Twój użytkownik przejdzie na kolejną podstronę, to pozostanie na niej nawet do 8 razy dłużej!

Kilka skutecznych sposobów, aby obniżyć współczynnik odrzuceń:

  • Popraw nawigację strony – ułatwieniem będzie umieszczenie na stronie wewnętrznej wyszukiwarki.
  • Skróć czas ładowania strony – długie wczytywanie witryny z pewnością sprawia, że użytkownicy uciekają z niej.
  • Umieszczane na witrynie linki zawsze otwieraj w nowej karcie lub oknie – wystarczy, że przy linkach dasz atrybut _blank, wtedy Twój użytkownik nie ucieknie od Ciebie, a zobaczy Twój link w nowej zakładce.
  • Ogranicz reklamy! – Przecież one wszystkich irytują, prawda?
  • Zawsze wyczerpuj temat – spraw, że użytkownik wchodząc na Twoją witrynę dostanie to, czego chce.
  • Dbaj o aktualizację witryny.
  • Zarówno pozycjonowanie, jak i reklamy na frazy ogólne nie sprzyjają niskiemu współczynnikowi odrzuceń – trafiają do Ciebie użytkownicy, których wcale nie potrzebujesz!

Tym sposobem już wiesz, czym jest niechlubny bounce rate i czemu jest taki ważny. Pamiętaj, analityka internetowa to Twój pomocnik – korzystaj z niej!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj