Siła koloru

1
2835

…czyli, jak zrozumieć Psychologię Koloru.

Wybór kolorów jest sztuką, która zajmuje dużo czasu i wymaga sporego doświadczenia. To przy okazji bardzo subiektywna kwestia. Wszystko sprowadza się do kontekstu. Temat i nastrój firmy/marki/miejsca pomoże określić kolory, które będą najlepiej współgrać z potencjalnym odbiorcą. Nie ma jednego dobrego rozwiązania dla każdego przypadku, ale są pewne zasady, które ułatwią Ci życie. Istnieje pewien “system kolorów”, na bazie którego możesz rozpocząć eksperymenty z różnymi odcieniami.
To nie znaczy, że każda strona na konkretny temat powinna być tego samego koloru. Każda strona internetowa ma jednak konkretne cele. Kolory powinny być dobrane tak, by wzbudzały uczucia bezpośrednio związane z obranym celem. Skłaniały do aktywności odbiorcy, na której Ci zależało. Kolory mogą tworzyć nastrój. Odstraszyć czytelnika lub zachęcić do ponownych odwiedzin strony tylko dlatego, że wywołuje przyjemne skojarzenia.

W pewnym uproszczeniu: kolor ma doprowadzić do tego, aby odbiorca utożsamiał pożądane emocje z Twoją stroną. A jeśli z Twoją stroną tzn. że z Twoją marką. Podstawy znajdźmy w psychologii 🙂

  • czarny, biały szary
  • – świetne dla teł. Czarny sugeruje moc. Biały niewinność. Czarno-białe elementy dobrze ze sobą współgrają. Szary jest obojętny i jest dobrym wyborem dla tradycji i spokoju. Jeśli jest używany nieprawidłowo może “odebrać energię” stronie. Wszystkie trzy są potężne, dlatego to najlepszy wybór aby podkreślić powagę i profesjonalizm.

  • brązowy
  • – zdrowotność. Kolor spokojny, ciepły, elegancki. Dobre rozwiązanie dla stron, które mają podkreślić przywiązanie do tradycji. Jakby to nie zabrzmiało: ciepłe, “opalone” barwy odzwierciedlają… pobożność, poprawność. Ciemnobrązowy kolor sugeruje niezawodność, dlatego kolor ten dedykowany jest witrynom firm, które chcą ukazać doświadczenie.

  • niebieski
  • – uspokaja. Dodaje wiarygodności, wzbudza zaufanie. Ciemne odcienie podkreślą sukces, a jasne przyjaźnie nastroją.

  • czerwony
  • – ekscytuje. To mieszanka pasji, siły i gniewu. Ciepłe kolory podkreślą pewność siebie popartą wysokimi kwalifikacjami. Przy okazji to kolor pocieszający i poprawiający nastrój. Jasne kolory są energiczne i działa świetnie na stronach internetowych skierowanych do młodzieży.

  • różowy
  • – młodzieńcza kobiecość. Jest zabawny i niewinny – idealny dla kobiecej publiczności. Ale wszystko w umiarze. Przedawkowany może świadczyć o infantylności. Wtedy odbudować zaufanie będzie bardzo ciężko…

  • pomarańczowy
  • – witalność. To dobry wybór dla stron, które chcą przedstawiać ruch i energię.

  • żółty
  • – wiąże się z ciepłem i szczęściem. Jasne odcienie są idealne dla dzieci. Ciemniejsze są w pewnym stopniu symbolem antyku, który jest związany z mądrością, co oznacza, że żółty kolor jest dobrym wyborem do przedstawiania władzy i inteligencji.

  • zielony
  • – spokój i odmłodzenie. Ciemne odcienie kojarzą się z pieniędzmi i są dobrym rozwiązaniem dla witryn chcących podkreślić rozwój i stabilną pozycję na rynku. Jaśniejsze odcienie są związane z wiosną, dlatego świetnie sprawdzają się w przypadku stron oferujących relaks. Przy okazji kolor ten podkreśla uczciwość i stosowanie się do norm etycznych.

  • fioletowy
  • – szlachetność. Ciemny fiolet sugeruje bogactwo i luksus. Jasne odcienie są po prostu romantyczne.

    Przykład w praktyce:
    firmy farmaceutyczne, transportowe czy komputerowe często decydują się na kolor niebieski komunikując tym samym niezawodność, która jest priorytetem w wymienionych branżach.

    Nie wszystkie firmy podporządkowują się psychologii kolorów i działają wręcz na przekór jej ustaleniom. Tego rodzaju zabiegi są ryzykowne, ale mogą pozytywnie wpływać na wizerunek marki. Nietypowy kolor zwraca uwagę odbiorców, dzięki czemu nazwa firmy zapada w pamięć.

    A teraz… chodź, pomaluj mój świat! 😉

    1 KOMENTARZ

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here