Analityka: Czy testy A/B mają sens?

0
2701

Jeśli zostanie zadane takie pytanie przeciętnemu marketingowcowi, to z pewnością odpowiedź będzie twierdząca. Testy A/B pozwalają stwierdzić, jaką skuteczność ma wprowadzana zmiana i jak wpływa ona na konwersję. Dzięki takim badaniom można zwiększyć satysfakcję klientów, a tym samym, co ważniejsze dla właścicieli, zwiększyć sprzedaż. Poniżej skutecznie podpowiadamy, jak i kiedy wykonać testy A/B.

Jak przeprowadzić testy A/B?

1. Zadaj sobie pytanie o problem

Tylko jasno sprecyzowany problem przyniesie zamierzony skutek testów. Np. w testach A/B badanym problemem nie może być to, czy nowa strona jest lepsza od starej. Badany obiekt jest zbyt rozległy i ma w sobie za dużo zmiennych, a co za tym idzie otrzymane wyniki nie będą rzetelne. Problemem może być to, że np. użytkownicy opuszczają koszyk na drugim etapie bądź to, że dany landing cechuje się dużym współczynnikiem odrzuceń.

2. Postaw hipotezę

Prowadząc każde badania naukowe należy postawić hipotezę. Dlaczego właśnie z takim problemem się mierzysz? Jak myślisz, co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? Przyczyn może być wiele, np. złe hasło na landingu, złe umiejscowienie przycisku call-to-action na formularzu, za długi formularz itp.

3. Analiza witryny/formularza/landing page

Kolejnym krokiem jest skrupulatna analiza obiektu. Jeśli chcecie badać landing page to zastanówcie się, które jego elementy mogą mieć wpływ na spadek lub wzrost konwersji. Jeśli zastanawiacie się, czy np. nagłówek jest adekwatny, to nie pozostaje nic innego jak zmiana nagłówka i tym samym przygotowanie dwóch wersji landing page.

4. Instalacja

W tym kroku przyda nam się pomoc informatycznych geeków – aby sprawdzić, co przynosi lepsze efekty należy zainstalować odpowiednie skrypty w konkretnych miejscach. Tym samym będą śledzić jak wobec konkretnej zmiennej zachowują się użytkownicy.

5. Wyniki testu A/B

Po zakończeniu okresu testowego czas na zebranie wyników. Jeśli jedna z wersji zdecydowanie lepiej wypadła, to wprowadzamy w życie tę lepszą. Jeśli wyniki są podobne, to warto się zastanowić nad zmianą badanego elementu.

Co możesz sprawdzić dzięki testom A/B?

Testy A/B to świetne rozwiązanie, gdy chcesz wprowadzić zmiany, których nie jesteś pewien. Zawsze, gdy masz wątpliwości, warto je wykonać. Testy A/B mogą być użyteczne w wielu przypadkach:

  • Jaki nagłówek na landing page będzie lepszy?
  • Gdzie ustawić przycisk call-to-action?
  • Formularz po prawej czy lewej stronie?
  • Przycisk w kolorze czerwonym czy zielonym?
  • Logo po lewej stronie witryny?
  • Ta treść w 2 czy 3 kroku zakupów?
  • Pytać o nazwisko w formularzu czy nie?
  • ITD.

Kiedy przeprowadzać testy A/B?

Oczywiście odpowiedź w tym względzie nie jest jednoznaczna. Warto jednak zaznaczyć, że testy powinny trwać od 1 do 4 tygodni. Ma to znaczenie dla klientów, u których zachowania użytkowników zmieniają się w zależności od dnia tygodnia. I w takich biznesach testy nie mogą trwać krócej niż tydzień. Warto również założyć optymalną liczbę konwersji, po której zakończymy testy. Z reguły warto założyć min. 100 konwersji. Jednak zależnie od zmiennej warto zastanowić się również nad liczbą konwersji.

Jeśli zastanawiasz się, czy warto w tym przypadku poświęcać czas na testy A/B zrób… test. Nie będzie ciężki – wystarczy, że jedną wersję wyślesz do użytkowników podzielonych na dwie grupy. Zaskakujące jest, że bardzo często takie testy A/B pokazują znaczące różnice we współczynniku odrzuceń. Wtedy masz już 100% pewność, że nie warto przeprowadzać w tym wypadku testów A/B.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here