Złap go na… tytuł!

0
218

Tytuł tekstu często żyje własnym życiem, sam w sobie jest już mikrotreścią, która zachęca do czytania dalej, działa jak magnez. Pułapką jest jednak sytuacja, w której za intrygującym nagłówkiem nie kryje się żadna wartościowa treść. Jeśli tytuł publikacji wybierany jest bez większego zastanowienia, to może wpłynąć na mniejsze zaangażowanie odbiorców i spadek zasięgów. Jeśli nie masz na niego pomysłu, to z pomocą przyjdą gotowe szablony do tworzenia tytułów.

Zanim jednak z nich skorzystasz, to przeczytaj poniższą listę najczęściej używanych form tworzenia tytułów i potraktuj je jak inspirację:

  1. Cyfry i wyliczenia

Sprawdza się praktycznie zawsze – w artykułach poradnikowych, w tekstach blogowych i wszędzie tam, gdzie chciałbyś zaznaczyć, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie. Wyliczenia przyciągają uwagę, często intrygują czytelnika, a przede wszystkim sugerują, że temat został sprawdzony, przebadany i daje odpowiedź na konkretne pytania czytelnika.

Na przykład:

  • X sposobów na…
  • X powodów, dla których warto…
  • X rzeczy, których nie wiedziałeś o…
  • Metoda, z której korzysta 8/10 Twoich rówieśników…
  1. Streszczenia z rzeczowymi informacjami

Ta forma tytułów sprawdzająca się w komunikacji wiadomości informacyjnych z kraju, dotyczące gospodarki lub finansów. Wówczas tytuł ma formę zdania oznajmującego, które informuje czytelnika, o czym przeczyta w dalszej części artykułu.

Na przykład:

  • Firma X szuka prezesa drugi raz w ciągu ostatniego roku.
  • Kurs waluty najlepszy od lat. Notowania poszybowały w górę.
  • Protest studentów wisi w powietrzu. Czas na ogólnopolskie poruszenie.
  1. Pytanie

Pytanie w tytule daje gwarancję udzielenia odpowiedzi na potrzeby czytelnika. Popularność takiej formy tytułów związana jest też z preferencjami użytkowników, dla których Google stało się interaktywnym poradnikiem i wirtualną encyklopedią.

Na przykład:

  • Co to jest…
  • Jak najlepiej…
  • Ile kosztuje…
  1. Wezwanie do działania

To, jakim tonem zwracasz się do swoich czytelników ma bezpośredni wpływ na „klikalność” nagłówka. Zainspiruj, zaciekaw, zachęć w dynamiczny sposób, tak aby zachęcić do podjęcia działania.

Na przykład:

  • Naucz się … w 10 dni
  • Podejmij wyzwanie i zostań ekspertem … w 5 dni
  • Przetestuj na sobie…
  1. Cytaty

Przytoczenie słów eksperta popartych dodatkowo jego nazwiskiem zachęci czytelników do sprawdzenia danej informacji. W ten sposób zbudujesz wiarygodność.

Na przykład:

  • Kamil Stoch: Dzisiejsze skoki przejdą do historii.
  • Ten trening jest skuteczny – Anna Lewandowska rekomenduje ćwiczenia dla ciężarnych.
  • Komórki macierzyste to przyszłość medycyny – dr X o …

„How to write magnetic headlines?” – Brian Clark od 1998 roku dzieli się swoją wiedzą w zakresie content marketingu. W napisanym przez niego poradniku znajdziesz wskazówki, jak należy tworzyć dobrej jakości tytuły.

Oto lista „pewników” według Clarka:

  • Kto jeszcze chce…? – skoro inni skorzystali już z danej oferty, to przecież Ty również powinieneś!
  • Sekret… – od razu sugerujesz czytelnikowi, że wiesz coś, o czym nie wszyscy mają pojęcie! Poprzez zdradzenie mu pewniej tajemnicy, dajesz mu poczucie, że dołącza do pewnego elitarnego grona.
  • Metoda, która pomoże… – musisz tylko dokładnie określić swoją grupę docelową, żeby móc zakomunikować im odpowiednie korzyści dedykowane tylko im. Porafisz trafić w potrzeby sojego grona odbiorców.
  • Nieznane dotąd sposoby na… – podobnie, jak w przypadku „sekretu”, sugerujesz, że zdradzasz czytelnikowi przepis na najlepsze rozwiązanie danego problemu.
  • Pozbądź się problemu raz na zawsze – utożsamiając się z odbiorcą, dajesz nadzieję na rozwiazanie problemu. Forma idealnie sprawdzi się w poradnikach.
  • Sprawdzony sposób na… – poprzez tytuł dajesz pewną gwarancję. Dleczego więc nie zajrzeć do pełnego tekstu, skoro obiecujesz konkretne rozwiązanie.
  • Rób coś jak specjalista… – poprzez tytuł sugerujesz, że czytelnik może robić coś tak samo dobrze, jak ekspert w danej dziedzinie. Zjednaj sobie czytelnika.
  • Zrób coś, zbuduj, miej… – apeluj! Nic tak nie motywuje jak odwołanie do czyjejś bierności.
  • Co każdy wiedzieć powinien o… – wzbudzaj ciekawość, wpływaj na ambicje. Zachęcasz tym samym do skonfrontowania wiedzy czytelnika z informacjami zawartymi w artykule.

Podsumowując:

Pamiętaj o języku korzyści– przedstaw największy atut marki/produktu/usługi już w nagłówku artykułu. Wyznacznikiem powinna tu być magiczna USP, czyli unikalna cecha sprzedaży.
Poza tym, twórz tytuły, które rozwiązują problemy Twoich odbiorców i odpowiadają na ich potrzeby.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here