Jak zrobić infografikę? 6 przydatnych narzędzi.

0
234

Infografiki stale zyskują na popularności. To jedna z najatrakcyjniejszych form prezentacji danych. Przykuwają uwagę i pozwalają zebrać dużo informacji w przyjaznej i przystępnej dla odbiorców formie. Co ważne, to forma, która odnosi dużo lepsze wyniki w mediach społecznościowych, niż tradycyjne wpisy i dlatego szybko staje się tzw. treścią viralną.

Na szczęście nie musisz się martwić, jak zrobić taką infografikę, bo na rynku jest teraz mnóstwo różnych narzędzi, za pomocą których bez profesjonalnego grafika będziesz w stanie stworzyć atrakcyjną wizualnie treść.

Na co musisz zwrócić uwagę w pierwszej kolejności?

  1. Wybór tematu.

Co chcesz przekazać odbiorcom? Co przyciągnie uwagę i zaciekawi odbiorców? Najważniejsze, żeby to były materiały, które można łatwo ubrać w liczby i przedstawić je za pomocą wykresów, tabel, map itp. Infografika powinna być czytelna i zrozumiała, bez szczególnego zagłębiania się w nagłówki i krótkie opisy schematów.

  1. Zebranie danych.

Dobrym źródłem jest tradycyjnie internet i różne statystyki. Dobrze jest zamieszczać źródło przedstawianych danych, żeby Twoja infografika wyglądała autentycznie i nikt nie miał podejrzeń, że dane są „wyssane z palca”. Inna sprawa, jeśli infografika prezentuje dane, które bazują na Twoim doświadczeniu np. dotyczące klientów Twojej firmy. Zaznacz to wyraźnie.

  1. Opis.

Nieodłącznym elementem jest opis infografiki, który zachęci i wprowadzi odbiorcę w przedstawiane dane. Ważne, żeby był treściwy oraz angażujący.

  1. Wybór narzędzia do tworzenia infografik.

Wiadomo, że nie każdy ma możliwość stworzenia infografiki przy współudziale grafika, który na podstawie zebranych danych opracuje całą koncepcję graficzną i przedstawi informacje. Skorzystaj z darmowych narzędzi. Większość z nich zapewnia gotowe szablony, które wystarczy wypełnić własnymi danymi i cieszyć się gotową od ręki makietą graficzną.

  • Visme

Łatwe w edycji narzędzie, które oferuje duży wybór fontów, gotowych obrazów oraz ikon.
Co wyróżnia to narzędzie, to możliwość dużej interakcyjności gotowego projektu, tzn. poszczególne elementy mogą być animowane, można dołączyć plik wideo i notatki głosowe, które dodatkowo można nagrywać bezpośrednio w edytorze.

  • Canva Infographic Maker

Mocno rozbudowane narzędzie. Wyróżnia się znacznie bogatszym darmowym pakietem dodatków, aniżeli konkurencyjne rozwiązania. Darmowa wersja oferuje aż 8000 różnych szablonów! Ponadto, narzędzie posiada własną bibliotekę zdjęć, z której można je dokupić.

  • Google Charts

W pełni darmowe, ale nietypowe narzędzie do tworzenia infografik. Ma zdecydowanie mniej bogatą grafikę, dlatego bardziej sprawdzi się przy tworzeniu prostych projektów nastawionych na wykresy i analizy niż na atrakcyjność graficzną. Narzędzie wyróżnia się możliwością prezentowania danych „na żywo”, dzięki połączeniu danych różnymi protokołami.

  • Piktochart

Bardzo proste i intuicyjne narzędzie, które cieszy się dużą popularnością. Wszystko w pełni klikalne, każdy element można indywidualnie personalizować. To dobre rozwiązanie na start, do przygotowania szybkiego projektu. Niestety minusem jest wstawienie znaku wodnego narzędzia w darmowej wersji.

  • Infogram

Z pewnością jedno z najprostszych narzędzi, jeśli chodzi o dostępność gotowych szablonów. Dodatkowo wstawiany jest znak wodny, a sam projekt można opublikować jedynie pod wygenerowanym adresem URL. Opcja ściągnięcia pliku jest dostępna dopiero w płatnych wersjach. Samo narzędzie jest jednak przyjemne i proste w obsłudze. Posiada dużo różnych wykresów, więc sprawdzi się idealnie do ich prezentacji.

  • Easel.ly

Charakterystyczny jest dla niego brak typowego narzędzia do tworzenia wykresów. Wszystkie dane należy przedstawiać w postaci obrazowej lub przy pomocy ikon, co jest zupełnie innym podejściem do kwestii infografik. Zdecydowanym plusem jest brak osadzania znaku wodnego.

  • Visualize.me

Potraktujmy go jako bonus – narzędzie, które nie jest stworzone typowo pod kątem tworzenia infografik tylko do tworzenia wizualnych CV. Wygodne jest to, że dane mogą być pobierane z profilu LinkedIn, a następnie automatycznie przedstawiane w graficznej postaci.

  1. Dostosowanie i wprowadzenie danych.

Możliwości jest wile, wszystko zależy od tego jaki jest Twój cel i w jaki sposób chcesz przedstawić dane. Czy mają to być suche fakty w postaci wykresów, czy przedstawienie wszystkiego w atrakcyjniejszym stylu?

Z kolei samo wprowadzanie i edycja danych jest już dość prostym procesem i w każdym narzędziu odbywa się w tak samo. Trzeba tylko uważać – w tego typu treściach łatwo przesadzić z za dużą ilością różnorodnych elementów i stylów. Ustal na początek paletę barw i trzymać się jej, aby efekt końcowy był profesjonalny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here